"And He feeds me and quenches my thirst and when I fall sick then He (Allah) cures me" [Soorah Shu'araa: 80]


1.3.11

STRESS..dan cara mengatasinya..


Salam

Agak sekian lama 'berehat', kali ini saya ingin berkongsi sedikit topik yang sangat biasa kita dengar dan hadapi seharian-dan kadang kala kita terlepas pandang-STRESS!

Menurut kajian pakar-pakar psikologi, 99% penyebab penyakit adalah STRESS!

STRESS didefinisi sebagai ketegangan (tension/strain) yang melibatkan fizikal, minda, emosi atau gabungan ketiga-tiganya. Dan memang kebiasaanya pun ianya saling berkait rapat..

STRESS berlaku bila kita rasa TIDAK boleh mengatasi apa-apa kejadian, tugasan, cabaran dsb yang berlaku dalam hidup. Bila nak exam stress, nak kahwin stress, boss panggil stress, anak nakal stress, traffic jam stress...dan macam-macam lagi..

Perhatikan-stress berlaku kebanyakannya disebabkan cara kita menyusun jadual atau rutin harian yang salah. Atau boleh juga dikatakan TIADA perancangan yang betul. Ini tentunya boleh dielakkan. Dengan kata yang lain, kita yang memilih untuk stress!

Pelajar yang stress bila nak exam adalah pelajar yang tidak membuat persediaan yang secukupnya. Bakal pengantin yang stress adalah mereka yang belum cukup bersedia dari segi kewangan, belum pandai memasak dsb, orang yang stress di jalan raya kerana traffic jam adalah orang yang tidak mengatur jadual perjalanannya dengan betul dan anda bolehlah fikirkan sendiri yang lain-lainnya

Cadangan mengatasi STRESS

1) Rancang, rancang, rancang!
-Membuat perancangan yang betul dan sistematik-seperti SWOT analysis, diari, checklist dsb
-Kata org failing to prepare is preparing to fail. So plan your work and work your plan!

2) Perfection!
-Membuat kerja dengan sehabis sempurna mungkin seperti yang dirancangkan

3) Ikhlas!
-Sebelum melakukan sesuatu pekerjaan, bacalah bismillah...kemudian bisikkan dalam hati atau di mulut 'lillahirabbil'alamin'..kemudian tarik nafas dan lepas...moga-moga pekerjaan kita diberkati-Nya

4) Syukur
-Akhiri setiap pekerjaan dengan..'syukur..alhamdulillah'..kemudian tarik nafas dan lepas...

5) Hijrah
-Hayatilah konsep sebenar HIJRAH dalam Islam, iaitu setiap saat adalah hijrah ke arah kebaikan. Saat ini mesti lebih baik dari saat sebelumnya...saat berikutnya mesti lebih baik dari saat sekarang...Hargailah setiap saat MASA yang begitu berharga. Jika tidak, apa perlunya Allah berfirman dalam Surah Al-Asr?..

Sekian untuk kali ini...

3 comments:

Tok Ketua said...

terima kasih Dr.

Info ni baik utk dikongsi bersama.

Tok selalu stress atas gagal merancang masa dgn betul..

nk kene terapkan kesyukuran kita slps bekerja.. supaya diberkati olehNya

Pakcik said...

sama-sama Tok..

Bukan Tok sorang la..Pakcik pun sama...huhu

Isaifuddin said...

nasihat yg baik.. keep it up!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Holistic Followers

Home..