"And He feeds me and quenches my thirst and when I fall sick then He (Allah) cures me" [Soorah Shu'araa: 80]


28.11.08

RAHSIA - RAHSIA PEMAKANAN GENIUS-GENIUS ISLAM


Formula pemakanan genius-genius Islam silam yang menjadi rahsia keajaiban daya intelek mereka. Formula ini terpendam di dalam kitab-kitab tradisional dalam bahasa Arab. Tersembunyi dari pengetahuan orang Arab dan umat Islam sendiri. Namun akhir-akhir ini ada usaha-usaha untuk mengetengahkan kembali kepada umum.Sekarang semacam ada kecenderungan di kalangan ilmuan Islam dan bukan Islam untuk mengkaji dan menguji kesahan formula ini. Ini didorong oleh penemuan - penemuan saintifik yang membuktikan kebenarannya, khususnya terhadap susu, madu dan telur.

Berikut adalah formula pemakanan genius-genius Islam yang telah terbukti berupaya meningkatkan kepintaran dan kekuatan daya ingatan :

1) MADU

Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktirafkannya sebagai " shifa '" iaitu penyembuh penyakit.Manisan madu digelar "Raja Ubat", dapat menyembuh kebanyakkan penyakit. Ia adalah makanan untuk kesihatan keseluruhannya.Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, mineral, protein,antiseptik dan enzim yang meningkatkan ingatan dan kecerdasan mental individu. Madu juga mengandungi pelbagai zat galian yangpenting seperti kalsium, sulfur, fosforus, zat besi, karbon, magnesium, potassium (kalium), kuprum, silika, klorin,mangganese dan belerang untuk memupuk tenaga dan kesihatan fizikal-mental.

Rasullullah s.a.w bersabda, "Siapa ingin hafal,hendaklah ia minum manisan madu". Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit - penyakit mental di mana ia boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca,merancang dan bermesyuarat.

CARA MINUM : 2 sudu teh pada waktu pagi dan malam.

PANTANG : Jangan makan tembikai semasa menggunakan madu.Sangat merbahaya!

2) KISMIS

Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Kekurangan oksigen menyebabkan seseorang mudah mengantuk, pelupa, lembab dan mengalami kelemahan dalam berfikir.

CARA MAKAN :

i) Menghadap Kiblat
ii) Baca "Bismillah" dan selawat ke atas nabi (3 kali)
iii) Baca doa penerang hati
iv) Makan secara kemam seperti makan gula-gula. Tidak berkesan jika dikunyah seperti makan kacang.
v) Makan sebiji-biji sebanyak 21 biji setiap hari.

3) SUSU SEGAR

Susu berguna untk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan,membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semulajadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukanu ntuk pertumbuhan badan dan otak. Susu adalah makanan yang paling lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi enam kelas makanan yang amat diperlukan oleh tubuh iaitu karbohidrat, lemak, protein, semua jenis vitamin, mineral dan air. Ia berkhasiat untuk merawati kesihatan umum dan merupakan penawar kelupaan yang berkesan. Rasullullah s.a.w menerangkan susu boleh menguatkan belakang, menambahi akal, memperbaiki penglihatan dan menghindari penyakit lupa. Susu yang terbaikuntuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Susu hidup lebih berkhasiat dari susu debu.

CARA MINUM :

i) Sekurang-kurangnya segelas pada sebelah pagi dan malam
ii) Baca "Bismillah" dan doa minum susu seperti yang dibaca oleh Rasullullah s.a.w

4) TELUR

Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia merupakan makanan yang lengkap dan berkhasiat. Ia mengandungi protein, mineral, vitamin, kalsium, kuprum, magnesium,fosforus, kalium, sulfur, natrium, klorin, zat besi, air,choline dan bahan ekstraktif.

Sabda Nabi s.a.w, "Sesungguhnya seorang Nabi a.s mengadu kepada Allah (kerana dia) lemah badan. MakaAllah s.w.t memerintahkannya supaya memakan telur". Telur terutama telur kuning, berupaya mengatasi masalah kelemaha tenaga fizikal dan minda sekaligus. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.

5) HALIA

Ianya sangat mujarab untuk gejala kelupaan. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halua. Halua ialah halia yang dijadikan manis - manisan dengan merebus dan mencampurkannya dengan gula.

CARA MAKAN : Dimakan sedikit sahaja pada waktu pagi.

6) LIMAU OREN

Berkhasiat untuk mengemaskan urat-urat jantung dan menambah kekuatan fikiran menurut hadis Nabi s.a.w. Limau - limau jenis lain juga elok untuk diamalkan.

7) BUAH DELIMA

Untuk penerang hati. Sabda Nabi s.a.w, "Barangsiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari."

8) DAGING BURUNG MERPATI

Ianya banyak digunakan oleh bijak pandai Islam dan Melayu dahulukala. Ia mengandungi protein, lemak, kalsium, fosforus dan kalori. Sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutama kanak - kanak. Kaedah ini sangat popular dan berkesan.Kanak - kanak yang diberi telur burung merpati didapati dapat bercakap lebih awal dari kebiasaannya.

9) OTAK AYAM

Boleh dibuat sup dan dicampur dengan halia. Otak ayam yang segar juga boleh dibuat penawar sementara bagi gigitan ular.Perlu diamalkan memakannya.

10) DAGING AYAM

Berbanding dengan semua jenis daging, ayam dianggap mengandungikadar zat pemakanan yang paling tinggi. Daging ayam betina dara terutamanya berkhasiat meningkatkan prestasi otak dan membaikidarah. Abu Musa r.a meriawayatkan bahawa Nabi s.a.w memakan daging ayam betina.

11) DAGING BIRI-BIRI

Menambah darah, sesuai untuk orang aktif dan bekerja berat serta dapat meningkatkan kekuatan hafazan.

12) HATI

Terutamanya hati ayam dan lembu. Mengandungi pelbagai jenis vitamin dan bermanfaat untuk kesihatan mental dan fizikal.

13) KEKACANG

Beberapa jenis kacang seperti gajus, berangan, kacang soya,pistachio dan lain-lain. Kacang pistachio dipercayai sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutamanya kanak-kanak.Memakan kacang pistachio merupakan amalan pemakanan seorang pelajar genius berbangsa Melayu yang tinggal di Melaka.Kekacang mengandungi nilai protein yang tinggi.

14) BUAH BADAM

Untuk meningkatkan kecerdasan.

15) ZA'FARAN : KOMKOMA ( CROCOS SATIVUS )

Sejenis bahan berambu merah. Dimakan sedikit sahaja. Dijual dikedai-kedai runcit India dan sesetengah kedai runcit Melayu.

16) KEMENYAN PUTIH ( kemenyan serani/luban/ kundar )

Ditumbuk halus-halus dan dimakan dengan gula.

17) BUNGA KOBIS

Terdapat sejenis asid amino untuk tenaga mental.

18) BUNGA CENGKIH

Ditumbuk sehingga halus lalu diamakn sedikit sahaja.

19) LABU

Berfaedah menambahkan keupayaan fikiran dan akal. Sabda Nabis.a.w., "Makanlah labu kerana ia mencerdaskan akal". Baginda juga berkata, "Jika kamu membuat sup (atau kuah), dianjurkan memasukkan labu ke dalamnya kerana ia menambahkan kemampuan fikiran dan akal.

20) BUAH KEDEKAI ( MAJALAWI )

Menguatkan hafalan dan menguatkan kekuatan badan.

21) MINYAK SAPI

Dimakan terus atau dicampurkan dengan masakan dalam kuantitiyang kecil.

22) SAYUR-SAYURAN DAN BUAH-BUAHAN SEGAR

Juga membantu meningkatkan akal dan memori

27.11.08

Ulasan Buku-Seni Hubungan Batin Teknik Jimak Yang Indah


Assalamualaikum.

Dah lama rasanya Pakcik tak baca buku tentang seni jima' (senggama) dalam Islam/Melayu selepas buku 'Permata Yang Hilang' banyak tahun sudah. (malangnya buku tu pun dah hilang :( )

Bila ternampak buku Seni Hubungan Batin-Teknik Jimak Yang Indah'-terus angkat-saja la nak tambahkan sedikit pengetahuan dalam bab ni..

Buku ni dari judul Arab - "Jima'un Fil Islam" oleh Abdul Kadir Suheimi dan diterjemahkan oleh Abu Ahmad Zakaria, diterbitkan oleh Pustaka Ilmi, cetakan pertama 2001.

Ianya setebal 423 m/s dan dibahagikan kpd bab-bab berikut:-

~IKATAN PERKAHWINAN DAN KASIH SAYANG SUAMI ISTERI

~CARA MEMBACA CINTA SUAMI

~TUJUH JURUS MERAWAT GHAIRAH

~RANGSANGAN DAN HORMON WANITA

~TABIE WANITA KUAT ASMARA

~BEBERAPA PETUA ILMIAH UNTUK MENYENANGKAN HATI WANITA

~PERANGAI WANITA MENURUT ILMU KATURANGGAN

~BEBERAPA PETUA UNTUK MENYENANGKAN HATI SUAMI

~MEMILIH KETIKA DAN HARI YANG SESUAI

~PETUA MELEWATKAN PANCUTAN AIR MANI

~ILMU SENGGAMA MELAYU

~PETUA PANTANG LARANG UNTUK KESIHATAN TENAGA BATIN

~RAHSIA GADIS MENGEKALKAN KEAYUAN

~PETUA MEMILIH GADIS JELITA

~TEKNIK CIUMAN KAMASUTRA

~POSISI SENGGAMA KAMASUTRA

~POSISI SENGGAMA CINA KUNO

~POSISI SENGGAMA MELAYU

~KOLEKSI PENGUAT TENAGA BATIN

~RAHSIA BAHAGIAN YANG KIRI

~SUAMI ISTERI YANG SIHAT ZAHIR DAN BATIN

~SEKS YANG SIHAT SEBAGAI BEKAL KEHARMONIAN

~KETENANGAN JIWA SUAMI ISTERI

~MENYATU DALAM CINTA

~MELAYANI SUAMI MERUPAKAN JIHAD

~KASIH SAYANG LELAKI TERHADAP PEREMPUAN

~MENGAPA LELAKI TERLALU MEMILIH BAKAL ISTERINYA

~KELEMAHAN SUAMI DAN GHAIRAH ISTERI

~MENYEJUKKAN HATI ISTERI DAN MENAKLUKKAN SUAMI

~MENGAPA WANITA MUDAH MENAKLUKKAN LELAKI?

~SIFAT-SIFAT WANITA YANG MENDAPAT TEMPAT DI HATI LELAKI

~DUNIA LELAKI DALAM GENGGAMAN WANITA

~APAKAH WANITA KERJAYA KURANG BERGHAIRAH?

Ni pakcik turunkan satu bab-tentang 'Ilmu Senggama Melayu'

Berikut adalah perlakuan senggama yang khas petua dari seorang guru Ilmu Senggama Melayu bagi membangkitkan rasa nikmat yang unggul ke atas isteri. Setelah isteri menunjukkan tanda-tanda ingin jima', lakukan perkara-perkara berikut:-

1) Mengambil Rusuk

Sebelum istimta' maka dakap isteri dengan menemukan rusuk kiri suami dengan rusuknya, sambil menarik nafas dengan cepat, isyaratkan seolah-olah suami menarik tepi rusuk kanan isteri dengan tangan kanan dalam keadaan seperti bejabat. Kemudian bawa tangan suami itu ke rusuk kiri suami. Dalam hati menyebut "aku Adam, engkau Hawa, aku hendak hak aku balik"

2) Mengetuk Pintu rahim

Tusuk 3 kali ke bibir bahagian luar faraj bahagian kiri sambil mebaca zikir "Ya Rahim" 3 kali, kemudian ulangi pula dengan bibir luar sebelah kanan 2 kali dengan zikir yang serupa, dibaca 2 kali.

3) Tusukan Biji Zakar

Tekan kepala zakar suami ke clitoris isteri. Biji zakar berada di hujung kepala zakar, betul-betul di atas lubang kencing

4) Bacaan Doa Jima'

Baca Bismillah dan diikuti dengan doa mengusir syaitan kerana jima' akan dimulakan

5) Mencari Makam Lazat

(Rujuk kaedah mencari Makam Lazat) (bab lain)

6) Tusukan Kelemasan (Tusukan Tapa)

Setelah bertemu makam lazat, tusuk terus zakar ke lubang faraj sehinggalah tenggelam semua batang zakar, zikirnya-"Ya Rahman"

7) Menongkat Lidah

Sebelum berdayung tongkatkan lidah suami ke langit sambil niat dalam hati "Tidak turun lidah aku, tidak turun mani aku". Bila rasa ngilu, berhenti berdayung, tarik nafas dalam-dalam dan selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W 3 kali berturut-turut, baharu disambung semula. Jika hendak keluarkan mani, baru turunkan lidah.

8) Geselan Puncak

Untuk melambatkan keluar mani dan melazatkan isteri, bila berdayung, tekankan zakar ke arah clitoris. Tusuk perlahan, tarik laju. Isteri akan cepat inzal, suami akan lambat inzal

Komen Pakcik:

Worthwhile baca buku ni. Harga murah je- RM 17.50


25.11.08

Adab Persetubuhan Dalam Islam



Get ISLAMIC-Graphics



Assalamualaikum,

Kali ni Pakcik paparkan topik yang ramai orang minat :). Begitulah indah dan syumulnya Islam, sehingga bab adab-adab persetubuhan pun digariskan dengan begitu sempurna dan mengambil kira naluri semulajadi manusia..

Manfaat bersetubuh adalah dapat terpeliharanya pandangan mata dan niat jahat, sanggup menahan gejolak hawa nafsu dan terpeliharanya diri dari perbuatan haram (zina). Ini semua mendatangkan kebaikan dunia dan akhirat

Foreplay

Sebelum melakukan persetubuhan, hendaklah lebih dahulu bercumbu, saling mencium dan mengulum lidah isteri. Demikian yang dilakukan Rasulullah s.a.w dengan isteri-isteri baginda. Rasulullah s.a.w melarang bersetubuh yang tidak didahului dengan cumbu rayu

Dari Jabir bin Abdullah r.a berkata: Rasulullah s.a.w melarang persetubuhan sebelum dilakukan cumbu rayu

Setelah bersetubuh maka harus dilakukan mandi junub (mandi hadas besar)

Apabila seorang suami ingin mengulangi persetubuhan dengan isterinya sebelum mandi, maka hendaklah ia berwuduk

Dari Abu Sa'id Al-Khudri, ia berkata: Rasulullah s.a.w telah bersabda:"Apabila salah seorang kamu telah selesai mendatangi keluarganya (menyetubuhi isterinya) kemudian ia ingin mengulanginya, maka hendaklah ia berwuduk" (H.R Muslim)

Waktu untuk bersetubuh

Bersetubuh yang membawa manfaat adalah yang dilakukan setelah makanan dapat dicerna dalam perut, keadaan tubuh normal, tidak panas dan tidak sejuk, tidak dalam keadaan lapar kerana badan sedang menurun, tidak dalam keadaan kenyang kerana dapat menimbulkan penyakit sesak nafas dan tidak sedang dilanda emosi yang tinggi seperti marah, sedih, takut dan sebagainya.

Jangan bersetubuh kecuali ketika ghairah seks sedang bangkit kerana dengan demikian mani akan sempurna keluarnya tanpa dipaksa. Jangan memaksa-maksa timbulnya ghairah seks. Hindari bersetubuh dengan budak, orang terlampau tua, orang sakit dan orang yang tidak mempunyai ghairah seks kerana akan menimbulkan kelemahan pada tubuh.

Waktu bersetubuh yang baik ialah di akhir malam ketika makanan telah dicerna dengan baik. Setelah itu pergi mandi atau berwuduk, baru tidur kembali, dan hindarkan dari melakukan gerak yang banyak atau bersukan selepas itu. Dengan demikian tubuh akan kembali kuat dan segar.

Bersetubuh dengan wanita yang dicintai, tidak terlalu melemahkan badan dan mani keluar/memancar dengan sempurna. Sedang bersetubuh dengan wanita yang dibenci sangat melelahkan dan mani tidak memancar dengan sempurna. Bersetubuh dengan wanita yang sedang haid, hukumnya haram baik kerana keadaan wanita itu sendiri mahupun kerana syarak

Posisi

Dalam bersetubuh, keadaan yang terbaik adalah lelaki di atas badan si wanita yang dalam posisi telentang bagaikan tempat tidur.

Posisi yang buruk adalah si wanita berada di atas tubuh si lelaki ataupun si lelaki menyetubuhi si wanita dari belakangnya. Keduanya menyalahi kudrat manusia sebagai lelaki dan wanita menjadi sifat jantan dan betina pada haiwan.

Kemudaratan yang ditimbulkannya adalah mani sukar untuk keluar seluruhnya yang kadang-kadang menjadi terpendam dalam salah satu bahagian badan yang mengakibatkan terjadinya pembusukan yang akhirnya menimbulkan penyakit. Di samping itu dapat jadi hawa sejuk (kelembapan) vagina wanita mengalir ke dalam penis si lelaki. Rahim wanita juga tidak dalam posisi yang mantap untuk menerima pancaran mani yang dapat menghasilkan bakal calon manusia baru.


Dipetik dari kitab karangan Ibnul Qayyim Al-Jauziyah.'At-Tibun Nabawi' (Sistem Pengubatan di Zaman Rasul)

22.11.08

Fatwa Council says yoga with worshipping, chanting is prohibited


By MAZWIN NIK ANIS, The Star Online ,22nd Nov 2008


PUTRAJAYA: The National Fatwa council has declared that the yoga practice which involves three elements of physical movements, worshipping and chanting as haram (prohibited) in Islam.

Its chairman Datuk Dr Abdul Shukor Husin said although merely doing the physical movements of yoga minus the worshipping and chanting might not be wrong in the eyes of the religion, it should be avoided as “doing one would lead to another”.

He said yoga has been practised by the Hindu community for thousands of years and incorporates physical and religious elements and chants and worshipping, with the aim at “being one with God”.
“Because of this, we believe that it is inappropriate for Muslims to do yoga and the council has declared that practising yoga when it comes all together with the three elements as haram.
“We discourage Muslims to do yoga as a form of exercise because it will ultimately lead to religious worshipping and chanting which is against Islam.

“In Islam, one must not do things which can erode one’s aqidah or faith. Doing yoga, even just the physical movements is a step towards an erosion of one’s faith in the religion, hence Muslims should avoid it,” he told a press conference.
He added that the council had come up with an edict on yoga as the matter was brought up to them following growing concerns whether it would be against the religion if Muslims do the exercise.
Recently, a lecturer Prof Zakaria Stapa of Universiti Kebangsaan Malaysia’s Islamic Studies Centre advised Muslims who had taken up yoga to stop practising it for fear that they could deviate from the teachings of Islam.

Shukor said the declaration of yoga as haram was done after serious and indepth discussions were made by the council members who met last month.
He added after studying the matter, including the history and purpose of yoga where the ultimate aim was to “be one with God”, the council decided that it was inappropriate for Muslims as it could affect one’s faith.

Asked if the decision would draw flak within the Malaysian community, including the non-Muslims, he said the ruling was only meant for Muslims and the rest were free to practise yoga.
“The fatwa (edict) is meant solely for the Muslims to follow. The non-Muslims need not question or debate about this because they are free to do whatever they wish. It is the Muslims who have to adhere to this,” he added.

Shukor said once the edict was gazetted, it would be up to the state governments on how they plan to implement and enforce the ruling as religious affairs come under its purview.
“Malaysia is not the only country which declare yoga as haram in Islam. Singapore and Egypt have come out with the same edict as well,” he said.

He said Muslims must be careful as to not do things which could erode their faith, adding the religion strongly advocates “prevention is better than cure”.

“There are many other forms of exercise that Muslims can partake especially when the religion promotes healthy living and lifestyle. Performing prayers for example is a good form of exercise,” he said.
Cross reference: yoga (wikipedia)

18.11.08

Propolis and Cancer

"Your Lord revealed to the bees: “Build dwellings in the mountains and the trees, and also in the structures which men erect. Then eat from every kind of fruit and travel the paths of your Lord, which have been made easy for you to follow.” From inside them comes a drink of varying colors, containing healing for humanity. There is certainly a sign in that for people who reflect."
(Surah an-Nahl: 68-69)

In my previous article, I've written about honey and its medicinal benefits. Now let's look at another miracle product by the bees-PROPOLIS

Watch this great videos from Harun Yahya's:

http://harunyahya.com/presentation/miracle_of_the_honeybee/index.html

http://www.harunyahya.com/presentation/bee/index.html

What is propolis?

To make simple, we can think of propolis as bee's own medicine.
It is a mixture of various resins collected by the honeybees from plants - particularly from flowers, leaf buds and the bark of trees.
Carried on their back legs, bees use propolis as some sort of natural cement to strengthen and seal cracks in their hives.

Propolis basically contains very rich vitamin A, B complex, E, H, P etc, more than 10 minerals, 10 amino acids.Among the contents, includes the most 10 different Bio-flavonoids (a powerful antioxidant)




Benefits of propolis

Recent studies has shown many benefits of propolis such as in improving immune system, treating burns, increasing fertility,helping bowel problems, improving antibiotics effectiveness and other. However I just want to concentrate on a very interesting and promising part of it-CANCER treatment

Propolis and Cancer


Propolis has been reported to show a cytotoxic and carcinostatic (cancer-inhibiting) effects on tumour cells. In various studies these benefits have been believed to be attributable to flavonoid, phenolic acid and caffeic acid content that propolis supplies. Researches at New York Columbia University found that an active component of propolis, caffeic acid phenethyl ester (CAPE), was able to provide inhibitions of various types of 'transformed' (cancer) cells in human

Brazillian propolis has been shown to have a compaound called Artepillin C that kills cancer cells and inhibits tumour growth. Its mechanism of action includes inducing tumour cells apoptosis (cell death), direct anti-tumour activity and lastly by activation of immune cells to release anti-tumour factors (perforin granules, Tumour Necrosis Factor-TNF) to destroy tumour cells





13.11.08

Carpal Tunnel Syndrome


Sesudah kita tengok penyakit plantar fasciitis yg terjadi pada kaki, jom kita tengok masalah perubatan pada bahagian tangan pula-'Carpal tunnel syndrome' (CTS)

CTS kerap terjadi pada org yg kerjanya menggunakan pergelangan tangan secara berulang-ulang dan berterusan cth: typist, tailor, carpenter, chatters (:)) dan lain-lain.

Apakah 'carpal tunnel'?

-Ianya laluan (terowong) sebesar ibu jari yang terletak pada tapak tangan dan dilalui oleh satu saraf penting (median nerve) yang menyarafi jari-jari tangan. Tekanan secara berlebihan dan berulang-ulang pada bahagian ini menyebabkan median nerve tersepit di dalam 'carpal tunnel' dan menghasilkan simptom spt kesakitan, kebas dan lemah tangan.

-Sila jumpa doktor jika ianya mengganggu aktiviti seharian anda spt tidur dan kerja

Carpal tunnel syndrome-ujian dan rawatan

Beberapa ujian klinikal akan dijalankan oleh doktor untuk mempastikan anda benar-benar mnyai masalah ni. Ujian saraf spt electromyogram dan nerve conduction study mungkin juga dilakukan.

Rawatan biasanya pada peringkat awal menggunakan ubat-ubatan penahan sakit spt NSAIDS dan anti-keradangan (steroids). Jika ini tidak berkesan, doktor yang berpengalaman boleh membuat satu suntikan steroid tepat ke bahagian 'carpal tunnel' ini.

Worst come to worst, kaedah pembedahan (carpal tunnel release) adalah jalan terakhir di mana saraf median yang tersepit akan di 'release'kan

Carpal tunnel syndrome-explained:



Langkah pencegahan:

1-Jgn bazirkan tenaga. Cth: ketuklah keyboard perlahan-lahan, bukan sampai nak tertanggal benda tu.:)

2-Ambil sedikit masa utk berehat (break). Disarankan setiap 15-20 minit, buat sedikit aktiviti regangan pada tangan

3- Perhatikan posisi tangan dan cara duduk. Sebaiknya keyboard berada paras siku atau rendah sedikit.

4-Jgn terlampau lama berada di tempat sejuk spt dlm aircond. anda mungkin boleh mengenakan 'fingerless gloves'

11.11.08

Plantar Fasciitis


Saya mendapat email pertanyaan ini dari seorang Hamba Allah:-

Assalamulaikum,

Disini saya ingin bertanya berkenaan penyakit sakit tapak kaki, tiada apa2 tanda di tapak kaki, tapi merasa sakit yg amat sangat bila hendak berjalan.Penyakit ini dialami oleh seorang sahabat dan meminta saya menanyakan nya di dalam group ini. Beliau juga ingin mengetahui apa kah punca penyakit ini dan apakah cara untuk mengubati nya..??.Pada sesiapa yg pernah mengalami diharap sudi membantu untuk mengubati penyakit sahabat ini.


Dr. H:-

Waalaikumsalam.

Daripada cerita sahabat kita di atas, dapat saya simpulkan, beliau mengalami suatu penyakit plantar fasciitis (PF) dalam istilah perubatan.

Apakah plantar fasciitis (PF)?




Ianya adalah keradangan (inflammation) pada plantar fascia (lapisan pelidung keras) pada tapak kaki, yang menyambungkan tulang tumit (heel bone) kpd jari kaki.

Simptoms: sakit pada tapak kaki, terutama pada bhgian tumit, terutama waktu pagi dan semasa berdiri lama.

Faktor penyebab:

Plantar fascia bertindak sbg 'shock absorber' kaki. Bila terlalu kuat daya yang berulang-ulang (repetitive forces) pada bahagian kaki, ini akan menyebabkan fascia koyak, seterusnya bengkak dan radang.

Antara faktor-faktor penyumbang:

1) Aktiviti fizikal berlebihan spt ahli sukan, pelari jarak jauh dan 'joggers'

2) Arthritis-penyakit sendi tertentu menyebabkan keradangan pd tendon kaki seterusnya menyebabkan plantar fasciitis

3) Diabetes-PF lebih biasa berlaku pd penghidap diabetes (sbb tak diketahui)

4) Faktor mekanikal kaki-spt orang yang 'flat-footed' atau cara berjalan yang salah

5) Pemakaian kasut yang salah- kasut 'high heels', bertapak nipis atau terlampau longgar yang tidak menyokong keselesaan kaki.

6) Berlebihan berat badan

Ujian/penyiasatan.

Doktor akan memeriksa secara rapi untuk 'confirm' diagnosis dan mengenalpasti punca PF pada pesakit. Kebiasaannya X-ray kaki akan dibuat dan biasanya ada 'spur' (tulang tajam) pada tumit.








Rawatan.

Ubat penahan sakit diberikan untuk kelegaan yang cepat. Biasanya saya juga akan mengesyorkan supaya pesakit berusaha meurunkan berat badan (bagi yg overweight), melebihkan pengambilan sayur dan buahan (sebagai antioxidants) dan in fact mereka juga disyorkan mengambil supplement antioxidant yang baik. Saya juga megesyorkan mereka mengambil omega 3 fish oil (sebagai anti-inflammation).

JIka langkah-langkah di atas tidak berkesan, saya biasanya akan membuat injection steroid, terus kepada tempat yang sakit itu. ini biasanya (dari pengalaman) sangat berkesan, dan ada yang 'pain-free' sehingga setahun.

Kalau tak berkesan juga, saya akan merujuk kepada pakar ortopedik (tulang). pembedahan (plantar fasciotomy) adalah langkah terakhir.

Video di bawah menunjukkan beberapa exercise yang boleh dilakukan untuk membantu mengurangkan kesakitan yang dialami oleh pesakit.

Semoga bermanfaat utuk semua.

Wallahua'lam.


8.11.08

Makanan 'Panas' atau 'Sejuk'-dari Perspektif Sufi


Kita mungkin selalu dengar, orang-orang tua terutamanya, mengklasifikasikan makanan kepada makanan 'panas' dan 'sejuk'. Apakah yang dimaksudkan mereka?

Syeikh Hakim Moinuddin Chishti dalam Kitab Perubatan Ilmu Kesufian (al-Tibb al-Rauhi as-Sufi) memberikan huraian yang agak panjang lebar dalam hal ni.

"Apabila kita kata makanan itu panas, bukanlah bermaksud makanan itu benar-benar panas (misalnya seperti api) dan tidak juga berkaitan nilai kalorinya.

Kita maksudkan dengan makanan panas itu ialah makanan yang menimbulkan kesan dalam badan kita yang menggalakkan metabolisma (iaitu proses dimana makanan dibina menjadi jirim hidup atau jirim hidup dihuraikan menjadi bahan-bahan mudah).

Makanan yang sejuk intipatinya memberi kesan merendahkan metabolisma"-ms 52

___________________________________________________________________


NILAI-NILAI METABOLIK MAKANAN

Jenis-jenis makanan yang panas:

Daging dan ikan: anak biri-biri, ayam, hati, telur, kambing jantan dan ikan

Bahan-bahan tenusu: susu biri-biri, keju, krim, minyak sapi

Sayur-sayuran dan kacang: 'beet' (sejenis tumbuhan yang manis akarnya), lobak, bawang, biji sawi (hijau), tumbuhan kekacang (merah) dan (putih), kacang buah pinggang (kidney beans), lada merah, lada hijau, biji lobak merah, labu.

Buah-buahan: biji 'peach', buah plum, oren, limau, buah 'mulberry', kismis merah, kismis hijau, zaitun, anggur masak, labu, semua buah-buahan kering.

Biji-bijian: badam, 'pistachio', biji keras buah apricot, 'walnut', biji buah 'pine'

Padi-padian: beras (biji nipis), beras bismati

Minyak: minyak bijan, minyak jagung, minyak jarak, minyak biji sawi

Minuman: teh, kopi.

Herba: kulit kayu manis, buah pegaga, bunga cengkih, halia, biji saderi, kunyit, garam masala (campuran)

Lain-lain: manisan, gula-gula (rock candy), semua bahan makanan yang manis, garam, semua ubat moden


Jenis-jenis makanan yang sejuk:

Daging: arnab, kambing betina, lembu

Bahan-bahan tenusu: susu lembu, susu ibu, susu kambing, mentega, keju kering, marjerin.

Sayur-sayuran dan kacang: salad, daun saderi, pucuk (umumnya), bayam, kubis, kacang soya, tomato, lobak, kacang

Buah-buahan: tembikai, pear, kelapa, pisang, delima.

Biji-bijian: tiada.

Padi-padian: beras warna coklat, beras (biji tebal)

Minyak: kelapa, biji bunga matahari

Minuman: teh hijau

Herba: ketumbar (kering), jintan, inai.

Lain-lain: gula yang dibersihkan, cuka, benda-benda pahit dan masam


___________________________________________________________________

-'Kitab Ilmu Perubatan Kesufian'-ms 55


Komen Dr. H:

Gunakan 'common sense' anda. Jika anda berbadan gemuk atau mempunyai kencing manis dan ingin supaya makanan yang anda makan lebih cepat 'dibakar' menjadi tenaga, pilihlah makanan-makanan 'panas' dari jadual di atas dan begitulah sebaliknya jika anda berbadan kurus-pilihlah makanan yang lebih 'sejuk'.

Jika anda ada masalah perubatan yang melibatkan metabolisma tinggi seperti kanser atau 'hyperthyroidism', pilihlah makanan yang 'sejuk'.

7.11.08

What Is Islamic Medicine?


Sometimes..I asked myself..as a Muslim Doctor, do I really know what Islamic Medicine is and follow true teaching and practice as required by Allah The Almighty and The Prophet?

After all, let me remind myself again that the our Goal in this life Is getting the ridha of Allah Swt.

Let us together do a 'muhasabah' (self-criticism) and get back to the right track..

I found this informative article that clearly defines what Islamic Medicine is..


What is Islamic Medicine
by
Ahmed EI-Kadi,U.S.A.

With the growing movement for the restoration of Islamic values, there is an increasing demand on Muslim scientists to restore and develop the Islamic sciences. It is essential, however, for the Muslim scientist to have a clear and sound understanding of the science he is expected to restore and develop. The majority of Muslim health professionals have no clear idea as to what Islamic medicine is. Even the ones who have an idea may differ in their concept and definition of Islamic Medicine. The question then arises: What is Islamic Medicine?

Is it the Id medicine (?Sufi Healing), still being practiced by some Hakims in the east? Is it natural medicine utilizing mostly herbs, diets and lifestyle adjustments? Is it a medicine limited to the health related teachings found in the Qur'an and the prophet's tradition? Is it primarily faith-healing and prayers for the sick? Is it customary medicine given an Islamic label? Or is it some new discovery providing a cure for almost all ills? None of the above is in itself Islamic Medicine, but all together, and a great deal more, are its ingredients.

According to Islamic teaching, God has made available a treatment for every illness, He has created. This teaching implies that every available and useful treatment known to us should be utilized, and that if a treatment for a certain illness is not yet known to us, it is our duty to search for it until we find it.

Therefore, Islamic medicine cannot be limited to any branch of the healing arts which does not have the answer, or at least the potential to have the answer, to all illnesses. The treatment in question may be spiritual or physical exercise, nutritional adjustment, pharmaceutical preparation, be it all natural ingredients or purely synthetic, surgical procedure, radiation therapy, or a combination of any of these modalities.

Although Islamic Medicine may include, among many others, all the modalities of modern medicine, it differs from modern medicine in that it fulfills all the following six criteria:-

The first criterion is excellence and leading among other brands of the healing arts.

The second criterion of Islamic Medicine is that it is a medicine with faith and divine ethics. All evidence indicates that modern medicine has no faith in God as the Supreme authority, and that modern medical ethics are by no means Divine.

The third criterion of Islamic Medicine is that it is guided and oriented. Examination of current medical practices proves that modern medicine is quite misguided and disoriented

The fourth criterion of Islamic Medicine is that it is comprehensive, paying attention to body and spirit, the individual and society. Examination of our modern medicine will show that its approaches are usually one-sided and inadequate, leading in many instances to disastrous consequences

The fifth criterion of Islamic Medicine is that it is universal, utilizing all useful resources and offering its services to all mankind. Such a medicine must be willing to look into any potentially useful treatment modality, subject it to proper investigation, and utilize it if it proves to be useful. Modern medicine, however, seem to be quite reluctant to become involved with any treatment modality which does not originate from its own schools

The sixth criterion of Islamic Medicine is that it is scientific. The last thing one would expect is to declare modern medicine non-scientific. Unfortunately, it is.



The big question is: Can Islamic Medicine overcome all the problems of modern medicine, and can it provide its missing ingredients? The answer is a confident "yes". In all the problem areas of modern medicine listed in this paper, the deficiencies are either lack of ethical and moral guidance, lack of standardized value system, disregard of certain restrictive or instructive rules related to ingested materials, or disregard of certain hygienic and social guidelines governing human relations and social life. These missing items are the very one abundantly provided by Islamic teachings.



Read the full article: here

5.11.08

HOMEOPATHY


I'm not a Homeopathic Doctor and I must confess that I have a very limited knowledge about homeopathic practice. However, as a Holistic Practitioner, I have high respect of this branch of so called 'alternative medicine' which has been studied and practiced for hundreds of years, since founded by Samuel Hahnemann (1755-1843).

I found this great article about Homepathy in NaturalNews.com..enjoy reading..

By Louise Mclean, LCCH MHMA (Homeopathic Practitioner)

In this article, I would like to dispel a plethora of myths surrounding homeopathy which have been used to discredit this highly efficacious healing art and science. Homeopaths are given few opportunities in the media to defend their profession, so a lot of misconceptions abound. The medical profession in general presents a fierce and blinkered opposition, yet as Big Pharma is learning of all sorts of amazing cured cases, they are determined to stamp out competition via EU regulation.

Contents:

Myth No. 1 – Homeopathic medicines cure nothing

Myth No 2 – Homeopathic medicines are just water

Myth No. 3 – homeopathic medicines are unscientific

Myth No. 4 – homeopathic practitioners receive inadequate training

Myth No. 5 - there are no studies that prove homeopathy works

Myth No. 6 - Homeopathic hospitals are a waste of money

Myth No. 7 – Cure with homeopathy is simply the Placebo Effect.

Myth No. 8 - Homeopathic medicines contain no molecules

Myth No. 9 – ‘Anecdotal Evidence’ does not constitute scientific evidence!


This is the most interesting.. :)

Homeopathy..Treating the Whole Person or Holistic Healing

Read the full article:-

Dispelling the Myths Surrounding Homeopathy

3.11.08

What You Need to Know About MELAMINE

China milk poisoning incidents make everyone afraid to look at the daily news report. Everyday, the reports are changing. No one can clearly tell us what to eat and not to eat.

1.What really is poisoned milk?

-It is the milk powder mixed with "MELAMINE"



2. What is Melamine use for?

-It is an industrial chemical use in the production of melawares




-It is also used in home decoration."US resistant board"



Got it?Melamine is use in industrial production,it cannot be eaten

3. Why is Melamine added in milk powder?

-The most important nutrient in milk is protein. And Melamine has the same protein that contains "NITROGEN"

Adding Melamine in milk reduces milk content and it is cheaper then milk so it lowers capitalization. It can give the business man more profit!。

Below is Melamine,doesn't it look like milk?it doesn't have any smell, so cannot be detected.



4. When was it discovered?

-Year 2007-US cats and dogs died suddenly, they found that pet food from China contains Melamine.

-Starting 2008, In China, an abnormal increase in infant cases of kidney stones.

-August 2008- China Sanlu Milk Powder tested with Melamine

-Sept. 2008-New Zealand gov't ask China to check this problem

-Sept. 21, 2008-Lots of food products in Taiwan tested with Melamine

5. What happens when Melamine is digested?

-Melamine remains inside the kidney. It forms into stones blocking the tubes. Pain will be eminent and person cannot urinate. Kidney will then swell.


-Although surgery can remove the stones, but it will cause irreversible kidney damage. It can lead to loss of kidney function and will require kidney dialysis or lead to death because of uremia.

Why is it more serious in babies?Because the kidney is very small and they drink a lot of milk powder. Here is a baby undergoing dialysis:-



China currenty has 13,000 infants hospitalized

It does not matter how much a human being took Melamine. The important point is "It cannot be EATEN!"

6.What are the foods to be avoided?


Foods that contain dairy products should be avoided.

Remember: Foods with creamer or milk should be avoided !

6.Which companies are affected?

Hereunder are the companies affected with Melamine.




7.What do we do next?

Avoid the above foods for at least six months. If you have snack bar, restaurant or coffee shops, Stop selling dairy products for the meantime.If you have infants at home, change to mother's milk or find other substitutes.

Finally, share this information with friends sothey will understand the risk of milk poisoning.







2.11.08

Rawat histeria


Harian Metro 2/11/08


KEMAMAN: Kejadian histeria dan pelbagai gangguan makhluk halus yang sering menyerang orang ramai kebelakangan ini mendorong seorang pengamal perubatan alternatif menganjurkan kursus khas untuk merawat serangan penyakit sedemikian menggunakan kaedah Pancaran Tenaga Rohani (PTR).Pengasas kaedah perubatan itu, Suhaimi Nawi, berkata kursus yang pernah dianjurkan lebih 20 kali di ibu kota dan di Terengganu itu akan diadakan pada 29 November dan 30 November di Taman Chukai Utama, Kemaman.Katanya, kursus itu akan mendedahkan peserta kepada kaedah untuk merawat dan mengkaji punca penyakit menggunakan kekuatan minda dan doa bagi membentuk satu tenaga yang mampu merawat penyakit dan menghindarkan diri daripada dikuasai sebarang gangguan makhluk halus.Beliau berkata, melalui kaedah itu pesakit daripada negara jauh juga boleh dirawat melalui kaedah jarak jauh seterusnya ia menjimatkan masa dan wang ringgit.

“Sebenarnya amalan PTR ini sudah lama wujud tetapi tidak diperluaskan, namun selepas beberapa kajian dan peratusan pesakit yang pulih dengan kaedah ini, ia menyebabkan rawatan dengan kaedah ini berkesan dan mampu memulihkan pesakit dan ia diperakui sendiri oleh doktor perubatan.

“Malah dalam kursus yang mempunyai kapasiti peserta terhad sebelum ini, ramai peserta adalah doktor perubatan dan guru, malah ada juga pakar motivasi terkenal negara yang mengikutinya dan merujuk perihal pesakit mereka dengan pengamal PTR ini,” katanya.Menurutnya, lebih 20 peserta dijangka mengikuti kursus yang akan diadakan selama dua hari itu yang turut bertujuan menghindarkan peserta daripada terbabit dengan kepercayaan syirik dan tahyul.


p/s: Ustaz Suhaimi Nawi, Pengasas Kaedah Pancaran Tenaga Rohani (PTR) merupakan kenalan dan guru saya sendiri. Kepada sesiapa yang berminat mengikuti kursus ni, maklumat terperinci akan di war-warkan dari semasa ke semasa.

Drugs Kill More People Than Ever, Report Finds


The 2008, first quarter report of deaths and serious injuries associated with drug therapy was recently released by The Institute for Safe Medication Practices, a nonprofit organization whose stated goal is to educate the healthcare community and consumers about safe medication practices. The findings of this report are astounding.

According to the information gathered from data submitted to the U.S. Food and Drug Administration during the first quarter of 2008, there were 20,745 reported serious injuries associated with drug therapy, up 34% from the previous quarter, and up 38% from last year`s average. Even more eye-opening than the number of serious injuries is the number of reported deaths – 4,824 people were reported killed from pharmaceutical drugs in the first quarter of 2008, a 2.6 fold increase from the previous quarter. This figure represents the highest number of patient deaths ever reported in a single quarter as a result of drug therapy. It also accounts for more deaths than those due to homicide during the same period.

Read full article:-

Drugs Kill More People Than Ever, Report Finds

Glossary

What is drug? (from wikipedia)

1.11.08

Mathematic Magic


Sit down..and relax for a while..

Meanwhile..try this...

259 x (ur age) x 39 = ?


U will be suprised to see the result!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Holistic Followers

mindfulness

Loading...

Home..