"And He feeds me and quenches my thirst and when I fall sick then He (Allah) cures me" [Soorah Shu'araa: 80]


3.1.12

Siapakah Ulul Albab?..

Salam...Selamat Menyambut 2012 dari Blog Rawatan Holistik.

Semoga anda lebih sukses dalam semua lapangan (spiritual, mental, fizikal) tahun 2012 ni dan tahun-tahun mendatang...

Posting pertama 2012 ni, saya nak berkongsi sedikit tentang cerita ulul albab, iaitu satu golongan yang khusus disebut dalam al-Quran. Moga-moga kita dapat mencontohi ciri-ciri dan spesifikasi mereka, untuk motivasi diri kita...

___________________________________________________________________

ULUL ALBAB




Seakan ianya satu golongan yang istimewa di sisi Allah kerana istilah ulul albab disebut sebanyak 16 kali dalam al-Quran.

Siapakah golongan ni?..apakah ciri-ciri yang terdapat pada ulul albab.?..
Apakah relevannya utk survival umat Islam mutakhir ni?..

Menurut Prof . Dr. M. Qurash Shihab (1993) seorang ahli tafsir di Indonesia menjelaskan bahwa kata Albab adalah bentuk jamak dari kata lubb yang bererti saripati sesuatu.

Kacang misalnya, memiliki kulit yang menutupi isinya, maka isi kacang itulah yang disebut dengan lubb.




Dengan demikian, Ulul Albab adalah orang-orang yang memiliki akal yang murni, yang tidak diselubungi oleh kulit atau keserabutan idea yang dapat melahirkan kekalutan dalam berfikir

ArrowUlul Albab orangnya berfikiran jernih dan berhati murni...

Ciri-Ciri Ulul Albab

#1. Bersungguh-sungguh menggali ilmu pengetahuan

--Menyelidik dan mengamati rahsia wahyu (al-Quran mahupun tanda2 kebesaran Allah dalam alam) kemudian menerapkannya dalam masyarakat utk kebaikan bersama.




"Sesungguhnya, dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi ulul albab" (QS,Ali Imran, 190)

Berzikir vs Berfikir

Menurut Ibn Katsir, selain mampu memahami fenomena alam dgn segenap hukumnya, ulul albab juga seorang yang berzikir dan berfikir, yang melahirkan kekuatan intelektual, kekayaan spiritual dan keluhuran moral dalam dirinya..

Tafakur vs Tasyakur



Menurut Ibn Salam, dalam al-Quran terdapat 2 perintah-tafakur & tasyakur.

Tafakur adalah merenungkan serta memikirkan semua kejadian yang timbul dalam alam semesta, kemudian menangkap hukum-hukumnya yang dalam bahasa moden dikenal dengan istilah science

Sedang tasyakur adalah memanfaatkan segala nikmat dan kurnia Allah dengan akal fikiran, sehingga nikmat tersebut semakin bertambah yang kemudian dikenal dengan istilah teknologi.

ArrowUlul Albab menggabungkan keduanya; memikirkan sekaligus mengembangkan dan memanfaatkan hasilnya, sehingga nikmat Allah semakin bertambah .

"Sesungguhnya, jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu. Jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih"(QS, Ibrahim:7)


“Pada hari ini saintis yang bertakwa kepada Allah dikategorikan sebagai ulul albab”
-Dr Danial Zainal Abidin

Mari kita sorot kembali sambungan dari ayat ke 90 Surah ali-'Imran..

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi ulul albab. Iaitu orang-orang yangmengingati Allah sambil berdiri ataupun duduk ataupun baring dan mereka banyak berfikir mengenai penciptaan langit dan bumi kemudian berkata ‘Wahai Tuhan kami, Engkau tidak menciptakan ini dengan sia-sia, maha suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa api neraka. (Surah ali-’Imran:190-191)

Perhatikan..segala kekuasaan Allah yang menciptakan segala makhluk serta fenomena dan hukum alam hanya boleh dilihat oleh ulul albab iaitu golongan yang fikiran & jiwanya suci murni..

Kenapakah golongan ini fikiran & jiwanya suci murni?...


Jawapannya terdapat dalam ayat berikutnya..

Iaitu orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri ataupun duduk ataupun baring

Arrow zikir...zikir...zikir......online 24 jam sehari semalam...





Ciri-Ciri Ulul Albab..

.............................................................................................

#2. Selalu Berpegang kepada KEBAIKAN DAN KEADILAN

Ulul Albab mampu memisahkan yang baik dan jahat, untuk kemudiannya memilih yang baik..tambahan pula mereka rela mempertahankan kebaikan tersebut, walaupun bersendirian...dan walaupun segala anasir jahat cuba menghalangi...

Arrow Kebenaran itu selalunya pahit untuk ditelan

Katakanlah, "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah wahai ulul albab, supaya kamu berjaya. (Al-Maaidah 5:100)


Arrow Ulul albab menggantungkan harapannya HANYA kepada Allah s.w.t walau diuji dengan keburukan dan kepayahan.



-Gambar sekadar hiasan-


Ulul Albab bukan hanya terperosok di surau-surau suluk, di masjid atau di kerusi empuk menara gading, tetapi mereka terjun ke lapangan masyarakat, merasai denyut nadi kesusahan mereka, bertabligh utk membetulkan kepincangan masyarakat dan memprotes bila terjadi ketidakadilan dan penindasan yg sewenang-wenangnya...

#3.Teliti dan kritis dalam menerima maklumat, teori,cadangan ataupun dalil yang dikemukakan orang lain


Arrow Bagaikan seorang mujtahid, ulul albab tidak taqlid pada individu atau orang lain,sehingga ia tidak mudah menelan bulat-bulat apa yang diberikan orang lain, atau mudah mempercayainya sebelum terlebih dahulu memeriksa kebenarannya.

"Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum agama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah ulul albab" (Az-Zumar 39:18 )


#4. Sanggup mengambil pelajaran dari sejarah umat terdahulu.

Arrow Dengan memahami sejarah kemudian membandingkannya dgn kehidupan kini, kita dapat bersedia menyambut cabaran-cabaran masa hadapan..


"Demi sesungguhnya, kisah Nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi ulul albab. (Kisah Nabi-nabi yang terkandung dalam Al-Quran) bukanlah ia cerita-cerita yang diada-adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut di dalam Kitab-kitab agama yang terdahulu daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu, serta menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman." (Yusuf 12:111)


..lagi sambungan Ciri-Ciri Ulul Albab




#5. Rajin Bangun Malam Untuk Sujud & Rukuk di hadapan Allah s.w.t

Arrow Inilah ciri ulul albab yang begitu spesifik, istimewa dan berbeza dari intelektual Islam lain..

"(Engkaukah yang lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya? "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatanhanyalah ulul albab. (Az-Zumar 39:9)


#6. Tidak takut kepada siapa pun kecuali kepada Allah

Arrow Berkali-kali Al-Quran menyebutkan bahwa ulul-albab hanya takut kepada Allah

“Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baiknya bekal adalah takwa dan bertakwalah kepada-Ku hai ulul-albab.” (QS 2:197)

“Allah menyediakan bagi mereka azab yang keras, maka bertakwalah kepada Allah hai ulul-albab.” (QS. 65:10)



Kesimpulan

Ulul Albab adalah golongan istimewa manusia menurut ciri-ciri yang telah digariskan seperti di atas dalam al-Quranul kareem. mereka adalah para muqarabeen (dekat kepada Allah), para auliya' dan insan kamil....

Jadi...jikapun kita tak termasuk dalam golongan tersebut, setidak-tidaknya kita mencontohi/meneladani ciri2 golongan tersebut.

Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan yang diredhai Allah dunia akhirat.Insya-Allah...

~tamat nukilan~

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Holistic Followers

mindfulness

Loading...

Home..