"And He feeds me and quenches my thirst and when I fall sick then He (Allah) cures me" [Soorah Shu'araa: 80]


22.3.08

Gelombang Otak (brainwave)




Pada peringkat mana gelombang otak anda berada?
Gelombang otak terbahagi kpd empat peringkat yang berlainan dari segi fungsi dan kegiatannya.



Peringkat beta

Pd peringkat ini, kegiatan otak adalah antara 14-30 Hz.peringkat ini melibatkan minda sedar. manusia yg berada pd peringkat ini adalah mereka yg sdg menyelesaikan masalah yg mencabar ataupun sdg berfikir dgn penuh fokus, menganalisis atau sdg exam



peringkat beta menyebabkan manusia berada dlm keadaan stress, marah atau kecewa. pd peringkat ini, pertimbangan akal adalah minimum dan idea-idea kreatif jarang terhasil.sbb itu kita selalu melakukan kesilapan semasa exam!

Peringkat alpha

Pd peringkat ini, kegiatan otak adalah antara 8-14 Hz. pd masa ini, kita berada dlm keadaan tenang, santai dan tdk memerlukan konsentrasi-cth semasa sdg mandi, bersiar-siar atau lepak2 di tepi pantai. pd peringkat ini idea2 kreatif yang spontan muncul.gerak hati (intuition) juga timbul ketika ini.



Peringkat theta

Kegiatan otak adalah 4-8 Hz. saat ini kita berada dlm keadaan tenang yg tiada tolak bandingnya.manusia yg berjaya mencapai tahap theta adalah mereka yg terlibat dgn aktiviti kerohanian spt ahli sufi, pengamal ilmu kebatinan atau mahaguru yoga. walaubagaimanapun jarang org boleh sampai ke tahap ini. kebanyakannya hanya sampai ke tahap alpha shj

Peringkat delta

Kegiatan otak adalah 1-4 Hz.ini adalah peringkat paling tinggi yang boleh dicapai semasa meditasi. ia adalah juga gelombang otak semasa kita tidur.pada peringkat ini, banyak hormon penyembuhan dirembes oleh badan dan banyak penyakit boleh sembuh semasa kita tidur (dgn kita 'memprogramkan' minda separa sedar!)



Adalah nyata, kita mestilah selalu berusaha untuk sampai ke peringkat alpha (kalau boleh setiap masa!) barulah kita boleh mengoptimumkan keupayaan minda separa sedar kita secara optimum.keadaan ini boleh dicapai dgn kaedah meditasi yang akan diterangkan dlm posting lain.jumpa lagi!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Holistic Followers

Home..