"And He feeds me and quenches my thirst and when I fall sick then He (Allah) cures me" [Soorah Shu'araa: 80]


22.2.10

Penyembuhan Prana Siri 2


Bioplasmic Body (ROH)

Seperti yang diterangkan sebelum ini, setiap manusia (dan makhluk lain) dikelilingi dan ditembusi oleh tenaga bercahaya yang dipanggil bioplasmic body.Ini diistilahkan sebagai ROH dalam pemahaman biasa orang-orang Islam. Seperti juga jasad, ianya juga berupa seperti rupa jasad-mempunyai kepala, dua tangan, dua kaki dan sebagainya. Dengan itu ia juga dikenali sebagai etheric double atau etheric body.

Perkataan Bioplasmic berasal dari 'Bio' yang bermaksud kehidupan (life) dan Plasma yang bererti 'unsur yang ke-empat' (the fourth state of matter). Unsur yang pertama hingga ketiga ialah pepejal, cecair dan gas. Plasma ialah gas berion atau gas dengan cas positif atau negatif. Ini bukanlah sama dengan plasma darah yang biasa difahami. Bioplasmic body bermakna tenaga kehidupan (living energy) yang terdiri dari unsur halus yang tidak kelihatan atau dipanggil etheric matter. Sains, dengan kecanggihan teknologi Kirlian photography, telah menemukan bioplasmic body.

Dengan bantuan Kirlian photography, saintis telah berupaya untuk mengkaji, memerhati dan mengambil gambar bioplasmic body manusia, haiwan atau pokok. Melalui bioplasmic body inilah prana atau vital energy diserap dan dialirkan ke seluruh jasad.


Gambar diambil dengan Kirlian photography


Meridian atau Saluran (channel) bioplasmic

Seperti juga jasad yang mempunyai saluran-saluran darah yang mengalirkan darah, bioplasmic body juga mempunyai saluran-saluran yang tidak kelihatan, yang menjadi laluan Ki atau vital energy. Terdapat beberapa saluran utama dan beribu-ribu saluran kecil (minor). Dalam Yoga, saluran-saluran ini dikenali sebagai NADI(S).
Prana atau Ki Dalam Rawatan Acupuncture, Acupressure Dan Reflexology
Acupuncture adalah perubatan kuno China yang menggunakan jarum halus untuk membetulkan vital energy dalam tubuh pesakit, dengan itu merawat penyakit mereka. Ini dilakukan dengan mengalirkan prana atau ki berlebihan dari tempat lain jasad kepada tempat yang berpenyakit. Meridian yang tersumbat dibersihkan dan dibuka dengan mengarahkan prana atau ki ke tempat tersebut. Di dalam rawatan acupressure atau reflexology, prinsipnya adalah sama tetapi perawat mengalirkan prana mereka (samada sedar atau tidak) kepada pesakit. Prana dari perawat ini dialirkan ke titik acupressure yang kemudiannya mengalir melalui meridian seterusnya ke tempat berpenyakit. Ada juga pakar acupuncture, disamping menggunakan jarum halus, mengalirkan prana mereka kepada pesakit.


Apa yang boleh dilakukan dengan penyembuhan prana?


1) Boleh membantu ibu @ bapa menurunkan suhu badan anak mereka yang demam dalam masa beberapa jam dan menyembuhkannya dalam masa 1 atau 2 hari sahaja

2) Boleh mengurangkan sakit kepala, sakit gigi, sakit perut (angin) dan kesakitan otot, hampir serta merta, dalam kebanyakan kes

3) Batuk dan selsema boleh disembuhkan dalam masa 1 atau 2 hari. Cirit-birit boleh dsembuhkan dalam masa beberapa jam

4) Meningkatkan kadar penyembuhan (seperti luka) sehingga 3 kali atau lebih


Semuanya bergantung kepada perawat yang telah mencapai tahap kecekapan tertentu. Sesiapa sahaja boleh belajar tentang penyembuhan prana. Ianya lebih senang dari belajar bermain piano atau melukis. Seperti belajar memandu kereta, ianya memerlukan sedikit latihan, masa dan konsentrasi pada mulanya.


..bersambung

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Holistic Followers

Home..