"And He feeds me and quenches my thirst and when I fall sick then He (Allah) cures me" [Soorah Shu'araa: 80]


27.2.10

Penyembuhan Prana Siri 4


Hubungan antara bioplasmic body (roh) dan physical body (jasad)


Kedua-duanya mempunyai hubungan yang rapat dan saling berkait. Apa yang berlaku pada bioplasmic body akan memberi kesan kepada physical body dan begitulah sebaliknya.

Contohnya jika bioplasmic body bahagian kerongkong lemah, ianya akan dimanifestasi pada jasad sebagai selsema, batuk, sakit tekak, tonsilitis atau masalah kerongkong yang berkaitan.

Sekiranya seseorang terluka pada bahagian kulit, akan terjadi kebocoran prana di kawasan pendarahan tersebut. Pada mulanya kawasan tersebut berwarna cerah, diikuti dengan warna kelabu disebabkan kekurangan prana (pranic depletion). Jika sesuatu organ/kawasan bioplasmic body mengalami kekurangan atau berlebihan prana, organ/kawasan jasad (fizikal) juga akan mengalami kemerosotan fungsi atau terdedah kepada jangkitan kuman.Misalnya cakra solar plexus yang lemah akan meningkatkan risiko penyakit hepatitis.

Jadi ditekankan sekali lagi perkaitan antara bioplasmic body (roh) dan physical body (jasad). Dengan merawat bioplasmic body, physical body akan sembuh dengan sendirinya. Dengan kaedah PEMURNIAN (cleansing) dan PENGISIAN TENAGA (energizing) prana, penyakit rabun jauh, misalnya boleh dipulihkan. Seseorang yang mengalami masalah pembengkakan jantung, boleh dilegakan dalam satu atau dua sesi rawatan dengan memurnikan kawasan penyumbatan aura pada jantung, bahu dan lengan kiri. Penyembuhan penuh boleh dicapai dalam masa beberapa bulan. Dengan memurnikan dan memberi tenaga prana pada kawasan kepala, sakit kepala disebabkan migraine, misalnya boleh dilegakan dalam masa bebarapa minit.

Adalah penting juga untuk diketahui, penyakit biasanya bermula dari bioplasmic body dahulu, barulah di manifestasi pada jasad (fizikal). Kita boleh merasa kawasan aura dalaman yang berpenyakit (samada menipis atau menebal). Contohnya sebelum seseorang mengalami demam selsema, aura dalaman pada kawasan tekak dan paru-paru menjadi nipis dan boleh dilihat sebagai berwarna kelabu. Ujian fizikal atau penyiasatan X-ray misalnya, pada peringkat ini mungkin normal, tapi pesakit mesti dirawat dengan kaedah penyembuhan prana untuk mencegah manifestasi penyakit pada fizikal.

Penekanannya adalah pada PENCEGAHAN

Adalah lebih mudah merawat penyakit pada peringkat bioplasmic body, sebelum ia dimanifestasi pada fizikal (jasad). Penyembuhan prana mesti dibuat seawal mungkin, dan ini membantu proses penyembuhan yang lebih pantas.

..bersambung

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Holistic Followers

Home..