"And He feeds me and quenches my thirst and when I fall sick then He (Allah) cures me" [Soorah Shu'araa: 80]


19.4.10

Penyembuhan Prana Siri 17

SAKIT PERUT/'MASUK ANGIN'

Scan cakra solar plexus hadapan, kawasan pusat dan abdomen. Lakukan pemurnian setempat pada cakra solar plexus hadapan, kawasan pusat dan abdomen. Lakukan pentenagaan pada kawasan-kawasan tersebut. Jika sakit disebabkan pengumpulan (congestion) prana, dengan membuat pemurnian sahaja biasanya sudah cukup untuk melegakan sakit (lihat rajah).


CIRIT-BIRIT

Scan kawasan solar plexus hadapan, kawasan pusat dan abdomen. Lakukan pemurnian menyeluruh. Lakukan pemurnian setempat pada kawasan cakra solar plexus, pusat dan abdomen. Buat pengisian tenaga prana pada cakra solar plexus hadapan dan kawasan pusat. Pesakit biasanya lega dalam masa yang singkat.

SEMBELIT

Scan cakra solar plexus hadapan, pusat, kawasan abdomen dan cakra dasar. Lakukan pemurnian dan pentenagaan dengan tumpuan pada cakra solar plexus hadapan dan kawasan pusat.

Untuk kes yang agak kronik, mungkin mengambil masa beberapa jam untuk lega. Jika rawatan ini diulang secara tetap, akan menguatkan sistem perkumuhan.

DYSMENORRHEA (SAKIT SEMASA HAID)

Scan cakra seks, pusat, abdomen bawah dan cakra dasar. Lakukan pemurnian setempat dan pentenagaan pada cakra seks, pusat dan cakra dasar. Jika pesakit keletihan, rawat juga pada cakra solar plexus. Kebanyakan pesakit boleh sembuh dalam masa yang singkat.

HAID TIDAK TERATUR

Rawatan adalah sama seperti untuk dysmenorrhea. Periksa @ rawat juga cakra ajna dan cakra kerongkong.

SAKIT OTOT/TERSELIUH


Lakukan pemurnian dan pentenagaan pada kawasan yang terbabit. Penekanan adalah pada pengisian tenaga. Kebanyakan pesakit akan menunjukkan penyembuhan yang pantas, walaupun kesakitan tidaklah hilang 100%. Untuk kes terseliuh yang baru (fresh), lakukan pentenagaan sehingga pesakit betul-betul lega dan hilang kesakitannya. Pesakit dinasihatkan berehat dan tidak terlalu menggerakkan kawasan yang dirawat.

SAKIT BELAKANG

Ini biasanya disebabkan masalah kekurangan prana. Scan kawasan tulang belakang secara menyeluruh. Lakukan pemurnian menyeluruh untuk keseluruhan tulang belakang dengan penekanan pada kawasan yang sakit. Kelegaan biasanya sangat cepat. Ulang rawatan selepas beberapa minggu. Ini untuk memastikan penyembuhan adalah kekal.

SUSAH MENGANGKAT LENGAN

Ini disebabkan kekurangan/kelebihan prana pada kawasan ketiak dan sekitarnya. Juga boleh disebabkan oleh masalah jantung atau darah tinggi. Scan kawasan terbabit secara menyeluruh. Lakukan pemurnian setempat dan pentenagaan pada kawasan ketiak dan bahu. Kebanyakan pesakit menunjukkan perkembangan yang sangat menakjubkan dalam masa yang singkat (lihat rajah).

LUKA, KELECURAN (BURNS) DAN KECEDERAAN KEPALA (CONCUSSIONS)


Lakukan pemurnian serta merta dan pentenagaan secara menyeluruh. Pastikan kawasan terbabit diisikan tenaga secukupnya. Oleh kerana dalam kes-kes seperti ini, penggunaan prana adalah sangat cepat, rawatan mesti diulang sekali sejam untuk tiga jam akan datang. Ulang rawatan, dua kali sehari untuk beberapa hari selepas itu.

Jika luka atau kecederaan kepala, pemurnian mesti dibuat sebelum dan selepas pentenagaan, untuk mengelakkan pengumpulan (congestion) prana pada kawasan kepala, yang boleh menyebabkan sakit kepala atau masalah-masalah lain yang lebih serius. Jika rawatan dilakukan betul-betul dan menyeluruh, kadar penyembuhan adalah sangat baik dan pantas.


INSOMNIA (SUKAR TIDUR)

Jika pesakit terlalu stress dan 'terlebih tenaga' (overenergized), lakukan pemurnian (ke bawah) untuk empat ke tujuh kali. Ini cukup untuk membuatkan pesakit terlelap dan mengantuk. Ingat! jangan membuat pemurnian ke arah atas kepala-ini akan membuatkan pesakit lebih segar!..

..bersambung

2 comments:

rizhan said...

salam
cha..........boleh kasi kurus tak?

dr hapizi said...

he he..tuan fariz..nanti aku pyra lagi mu kat rumah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Holistic Followers

Home..