"And He feeds me and quenches my thirst and when I fall sick then He (Allah) cures me" [Soorah Shu'araa: 80]


11.4.08

Teknik Meditasi Silva (detail)


Meditasi adalah asas yang perlu dikuasai oleh seseorang untuk meningkatkan kuasa minda separa sedar. dengan bermeditasi, minda sedar dapat berhubung secara langsung dan mengaktifkan minda separa sedar, dgn itu pelbagai manfaat dapat diperolehi. buat masa ini kita akan menumpukan kpd manfaat penyembuhan penyakit (mind-body healing) dahulu. pd masa akan dtg, kita akan sama2 belajar utk menggunakannya utk develop kuasa ESP (psychic), intuition, hypnosis, telekinesis, telepathy dsb.

Kaedah ini dicipta oleh Jose Silva selepas kajian selama 22 tahun dan belanja sebanyak $500,000 (nilai wang pd 1960s).kaedah ini telah diuji berkesan dgn eksperimen2 yg telah dijalankan.jadi kita ikut je la cara ni (dgn sedikit modifikasi) yg telah digunakan oleh lebih 1 juta org kat seluruh dunia.

Ready?..

anda boleh dengar muzik meditasi dgn klik audio kat sebelah atas kanan tu. duduk dgn selesa dan rileks. ingat step2 yg saya akan terangkan. selepas ini..anda pejamkan mata dan
niatkan dlm hati tujuan anda bermeditasi adalah untuk sampai ke tahap alpha otak.kosongkan fikiran dan bernafas dgn tenang..

Fasa 3

Tarik nafas dalam-dalam dan semasa hembus nafas..gambarkan nombor 3 bbrapa kali. ini adalah fasa ketiga meditasi (bermula dari bawah dulu).
Tumpukan perhatian pd bahgian kulit kepala (scalp). rasa getaran dan suhu yg suam-suam pd bahagian itu. sekarang rilekskan bahgian itu sepenuhnya dan bayangkan anda memasuki ke satu keadaan relaksasi yg lebih dalam. semasa anda pergi lebih jauh dlm meditasi, anda akan masuk lebih dalam dan dalam. (gelombang beta ke alpha)

sekarang tumpukan perhatian pd bhgian kelopak mata.rasa getaran dan suhu yg suam-suam pd bahagian itu. sekarang rilekskan bahgian itu sepenuhnya dan bayangkan anda memasuki ke satu keadaan relaksasi yg lebih dalam. semasa anda pergi lebih jauh, anda akan masuk lebih dalam dan dalam.

pergi ke bahagian muka pula dan lakukan perkara yg sama.imagine and feel..selepas itu rileks and go deeper and deeper...

sekarang ke bahagian leher/tekak...lakukan perkara yg sama..imagine and feel..selepas itu rileks and go deeper..

beralih ke bahagian bahu..rasa getaran dan sensasi suam2 pada bhgian itu. kemudian rilekskan dan rasa lebih tenang lagi..

pergi ke bhgian dada. rasakan getaran dan suam-suam pada bhgian kulit.kemudian rilekskan bhgian itu termasuk bhgian dlm dada spt jantung, salur darah dan paru-paru, sehingga ke sel-sel mereka. bayangkan mereka berfungsi dgn baik dan mengikut rhythm yang normal.

beralih ke bhgian abdomen pula.rasa getaran dan sensasi suam-suam pd bhgian kulit luar. selepas itu rilekskan bhgian itu termasuk organ-organ dlm abdomen spt hati, hempedu, limpa, usus sehingga ke sel-sel mereka. bayangkan mereka berfungsi dgn baik dan rhythm yg normal. rileks and go deeper and deeper..

pergi ke bhgian peha. rasakan getaran dan suam2 pd bhgian itu, termasuk tulang dan otot dan ligamen. rileks dan rasa lbh tenang lg.

pergi ke bhgian lutut dan lakukan perkara yg sama. rileks lagi..lebih dalam..
beralih ke bhgian ibu jari kaki.rasakan senasi di situ, kemudian rileks...and go deeper..
next
ke bhgian tapak kaki..lakukan perkara yg sama...rilekssss lebih dalam..

Sekarang bayangkan kaki anda terpisah dari badan anda (not belong to your body). naik lebih atas..buku lali,lutut,peha,abdomen,dada, tangan anda terpisah dari badan. seolah-olah badan dan roh anda sudah terpisah.

sekarang anda rasa lebih rileks dan telah selesai fasa ketiga. lain kali bila nak bermeditasi, anda cuma bayangkan angka 3 dan secara automatik, fikiran akan membayangkan anda rileks spt ini..

Fasa 2




Sekarang kita masuk ke fasa kedua meditasi dimana sebarang bunyi dan gangguan lain tidak akan boleh mengganggu perhatian anda, in fact bunyi-bnyian akan lebih menenangkan anda. tarik nafas dalam2 dan semasa hembus nafas, bayangkan angka 2 bbrapa kali.

bayangkan anda sdg berada di tepi pantai dgn hembusan angin yg lembut dan bunyi2 ombak atau di tepi air terjun dalam hutan dgn kicau burung dan cengkerik. rasa kesejukan angin atau air yg terpercik itu dan gambarkan anda benar-benar berada dlm keadaan yg sgt tenang..

Fasa 1


Sekarang anda sudah memasuki fasa terakhir meditasi iaitu fasa 1. tarik nafas dlm2 dan bayangkan angka 1 bbrapa kali. minda anda sekarang berada pada gelombang alpha di mana anda mempunyai full control minda anda. jadi pada masa ini anda boleh lakukan apa saja untuk mengarah minda separa sedar anda. kita akan fokuskan pada proses penyembuhan penyakit dahulu.

fasa ini juga dikenali sbg 'countdown deepening exercise' dimana dgn kiraan dari 25 atau 50 atau 100 ke bawah, bila sampai ke kiraan satu dan buka mata...anda telah berjaya memprogramkan minda separa sedar anda utk tujuan yg anda hasratkan.

Cthnya begini...katalah tujuan anda bermeditasi adalah utk sembuh dari migraine..bila sampai ke fasa 1...katakan dalam fikiran anda..aku akan kira dari 25 hingga 1...bila sampai ke 1 dan bila aku buka mata....aku telah sembuh dari migraine dan fikiranku sgt tenang..mula kiraan..25,24,23,22,21,,,10,9,8,7,6,5,4,3,2,1. stop! dan buka mata...rasakan ketenangannya.

lakukan meditasi setiap hari sekurang-kurangnya 5 minit bila anda baru bangun dari tidur dan 5 minit sbelum anda tidur. dgn selalu membuat latihan, anda akan berupaya mencapai tahap alpha dgn cepat..cuma bayangkan angka 3,2,1 dan lakukan 'countdown deepening exercise'.

Lihatlah perbezaannya pada tahap kesihatan anda selepas meditasi. kita akan sambung dgn latihan afirmasi dan visualisasi selepas ini. jumpa lagi!





2 comments:

farahish yg sememangnya baik hati :-) said...

Friends dear,
This can be considered as a testimonial for this article.
i have been trying these techniques 4 times. 1st and 2nd, xde rase ape2 (maybe i xconcentrate or what so ever reason) but until i did it for the 4th time just now,
i feel at eased. Released. like i found a new me - fresh and energetic. Feel free, positive and best gilee!!!
thanks dear Dr. Hapizi, i will continue these!!!

dr hapizi said...

thanks for the comments, farahish dear.u are on the right track to attain hollistic health.keep on going n share with your friends,family etc.:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Holistic Followers

mindfulness

Loading...

Home..