"And He feeds me and quenches my thirst and when I fall sick then He (Allah) cures me" [Soorah Shu'araa: 80]


4.4.08

Terapi Minda


Dalam artikel-artikel sebelum ni, saya telah menulis ttg minda, minda separa sedar,meditasi, aura, reiki dan sebagainya. (kalau nak tau, sila klik pada archive atau categories)


Dalam artikel ttg rawatan holistik, saya mengatakan penyakit itu berpunca dari 3 elemen yang saling berkaitan antara satu sama lain ie minda, fizikal dan spirit (aura). jadi rawatan untuk setiap penyakit haruslah mengambilkira/merawat ketiga-tiga elemen tadi. jika anda teliti dalam dunia perubatan moden, rawatan adalah tertumpu pada aspek fizikal semata2, tanpa mengambilkira 2 lagi dimensi yang tidak kurang penting itu.

Hasil dari kajian saya yang betahun-tahun, konsep rawatan holistik yang saya ketengahkan ini diyakini akan membawa hasil yang lebih bermanafaat untuk pesakit, dan dunia perubatan umumnya..insyaAllah.


perhatikan saya selalu menekankan konsep segitiga.
ada makna yang mendalam disini. menurut sahabat yg juga guru reiki saya, Master Hisham, bentuk segitiga/piramid memancarkan energi. Cubalah latihan ini pada segitiga di bhgian kanan atas page ini.

Ok kita kembali kpd kaedah rawatan holistik dgn menumpukan pada terapi minda.
cuba lihat pd segitiga di sebelah. bayangkan di bhgian puncak segitiga itu adalah minda.di bahagian bucu kiri adalah fizikal dan bahagian bucu kanan adalah aura.



oleh kerana minda adalah di puncak segitiga,terapi minda adalah terPENTING. minda mengawal jasad (fizikal) dan spirit (aura). jika minda sakit, sakitlah jasad dan spirit. Jadi, jika ingin sembuh dari apa-apa penyakit, minda haruslah 'dirawat' dahulu. Tiada gunanya kita makan ubat beribu2 ringgit tapi fikiran kita diset supaya kita tak boleh sembuh dari penyakit itu. jadi hasilnya 99% anda tak akan boleh baik sampai bila2.

Itulah yang saya maksudkan dengan terapi minda dimana saya akan memprogramkan minda pesakit supaya diset untuk yakin bahawa dia boleh baik dari penyakitnya. dengan itu minda separa sedarnya akan bekerja (tanpa disedari) dan mencari jalan untuk memulihkan kembali penyakitnya.tiada apa yang mustahi. bukankah anda pernah mendengar satu hadis-

" Tiada penyakit yang tidak boleh diubati kecuali penyakit tua dan maut" .

minda adalah suatu anugerah Ilahi yang tak ternilai harganya. jika kita tahu mengoptimakan keupayaan minda, insyaAllah banyak keajaiban boleh tercipta termasuk penyembuhan penyakit2 kronik.

setakat ini dulu. jumpa di artikel seterusnya

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Holistic Followers

Home..