"And He feeds me and quenches my thirst and when I fall sick then He (Allah) cures me" [Soorah Shu'araa: 80]


16.5.08

Berfikir secara alpha


Apakah yang serupa dalam nama-nama berikut?

Albert Einstein, Thomas Edison, Leonardo daVinci, Jose Silva dan manusia-manusia kreatif lain?


Mereka adalah 'natural alpha thinkers'. Dianggarkan hanya terdapat 10% sahaja golongan ini dalam dunia. mereka ini dianugerahkan kebolehan semulajadi untuk menggunakan kedua-dua belah otak serentak atau 'whole brain thinkers' ie boleh berfikir secara logik dan big picture thinking

Kalau anda masih ingat atau tahu, otak manusia terbahagi 2 iaitu otak kiri dan kanan.

Otak kiri berperanan dalam tugas-tugas seperti percakapan, penggunaan logik dan analisis.otak kiri berfikir secara turutan atau sequential fashion-one step follows another.banyak penggunaan angka dan data.

Manakala otak kanan pula berperanan dalam tugas-tugas kreatif dan intuitive (gerak hati). Ia berfungsi melalui input bentuk dan rupa, dalam spatial mode, a random access fashion.

Left brain counts the tree and the right brain admires the forest

Samada kita sedar atau tidak, kita banyak diasuh semenjak kecil- dari sekolah hinggalah ke universiti untuk berfikir menggunakan otak kiri. sangat jarang sebenarnya kita mengoptimumkan otak kanan.

Sebenarnya juga kebanyakan kita berfikir pada tahap beta (rujuk posting saya sebelum ini berkenaan minda). ini menyebabkan hanya otak kiri mendominasi. kita tidak menjadi manusia kreatif, tiada idea-idea, inovasi dan penemuan baru.

Alangkah baiknya jika kita boleh menjadi 'alpha thinker'.
Jadi kenapa kita sia-siakan anugerah Tuhan.?

Dengan latihan-latihan tertentu sebenarnya kita boleh menurunkan 'brainwave' kita dan berubah ke mode 'alpha', dalam masa yang singkat!

Jose Silva telah mengkaji advantage pemikiran secara alpha selama 22 tahun dan berjuta orang seluruh dunia telah mendapat manafaat.

Bersedia untuk ke alpha?

Sila ikuti latihan alpha pertama seperti di bawah

1. Duduk dengan selesa di atas kerusi dan pejam mata anda.

2. Tarik nafas dalam-dalam. semasa hembus nafas, relakskan badan anda.

3. Kira secara menurun perlahan-lahan dari 50 hingga 1.

4. Imaginasikan satu tempat yang tenang dan damai yang anda tahu (tepi pantai, air terjun dsb)

5. Katakan kepada fikiran anda. "Setiap hari dalam setiap langkah, aku menjadi lebih baik, baik dan baik
6. Keluar dari tahap alpha ini. beritahu diri anda- "bila aku buka mata selepas kiraan 5, aku rasa lebih cergas dan baik dari sebelum ini. semasa sampai kiraan 3, ulang pernyataan diatas dan bila anda buka mata pada kiraan 1, tegaskan sekali lagi- "aku lebih cergas dan lebih baik sebelum ini". mula..1,2,3...4,5!

Ini adalah latihan permulaan. selepas ini saya akan tunjukkan cara untuk sampai ke tahap alpha dengan lebih cepat- dalam beberapa saat sahaja!

Bagaimanapun ini perlukan latihan berterusan - selama 40 hari, seperti yang diajar oleh Jose Silva. anda boleh menguasainya dalam masa yg singkat jika mengikuti kursus yang diajar oleh pengajar bertauliah Silva Method. lihat https://www.silvamethod.com.my/


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Holistic Followers

Home..